تلویزیون های هوشمند Smart TV
البرز مطلب
مطالب جدید

تلویزیون های هوشمند Smart TV

 

شما چند ساعت از روز پای برنامه های تلویزیونی می شینید و چقدر از وقتتون پشت میز کامپیوتر میگذره؟حالا تصور کنید بشه برخی از امکانات این دو رو در کنار هم داشت .

با استفاده از کارت های TV tunerکه قابلیت اتصال به کامپیوتر رو دارند به راحتی میشه برنامه های تلویزیونی رو روی مانیتور مشاهده و ضبط کرد؛ ولی صفحات مانیتور معمولا خیلی کوچیکتر از تلویزیون ها هستند و اغلب در فضاهای کوچیکی قرار میگیرند که قابلیت استفاده برای تمام اعضای یک خانواده رو ندارن و تحت این شرایط هیچوقت نمیتونن جای تلویزیون رو در خونه ها بگیرن.

ولی احتمالا تلویزیون ها میتونن بعضی از کاربردهای کامپیوترها رو شامل بشن و حتی ارتباط ساده تری بین تلویزیون  و کامپیوتر برقرار بشه.

در مورد  smart phoneها یا همون تلفن های هوشمند حتما تا الان زیاد شنیدید، ولی امروز میخوایم در مورد تلویزیون های هوشمند یا همون  smart tv ها صحبت کنیم.در کل میشه گفت تفاوت این تلویزیون ها نسبت به تلویزیون های معمولیِ گذشته در توانایی متصل شدن اونها به اینترنت خلاصه میشه.

با تشکیل یک اتحادیه متشکل از اعضای برخی کمپانی های سازنده تلویزیون، فعالیت در زمینه ی صنعت طراحی تلویزیون های هوشمند شکل گرفت.این علاقه مندی کمپانی ها و شرکت ها نشون دهنده‏ی پتانسیل بالای این تکنولوژی محسوب میشه.تمام تلاش این شرکتها صرفا برای متقاعد کردن بیننده برای صرف زمان بیشتر جلوی تلویزیون هاست این شرکت ها پی بردند که باید متناسب با سلایق بیننده تغییراتی رو در سیستم فعلی پخش برنامه ها اعمال کنند.

بد نیست یه مقایسه ی اجمالی بین تلویزیون های سنتی و هوشمند داشته باشیم:

کاربران کامپیوتر معمولا عادت دارند تا بصورت هدفمند نتایج مورد علاقه ی خودشون رو مشاهده کنند برای مثال اگر علاقه مند به دنبال کردن یک سریال خاص باشند با از دست دادن یکی دو قسمت از سریال ممکنه به این فکر بیوفتند که سریال مورد نظرشون رو از اینترنت دریافت کنند. در واقع اینترنت محدودیت زمانی رو برای کاربران خودش از بین برده و اختیار بیشتری رو برای کاربرانش محیا میکنه.در صورتی که تلویزیون های فعلی فاقد این امکان هستند و بینندها صرفا در زمان های خاصی باید برنامه ی مورد نظرش رو دنبال کنن.

یکی دیگه از جذابیت های دنیای اینترنت، امکان برقراری ارتباط و تعامل دو نفره است.

خیلی از افراد تمایل به بازیهای تحت وب و شبکه رو دارند و ساعت ها زمان خودشون رو صرف بازی های اینترنتی میکنند دسته ی دیگه ای هم علاقه مندند تا توی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با دوستان خودشون ارتباط برقرار کنند و همین طور عده ای به دنبال مشاهده ی تیکه فیلم های کوتاهی که روی سرورهای به اشتراک گذاری فیلم ها قرار گرفته  هستند. این دسته افراد معمولا زمان زیادی رو پای کامپیوتر میگذرنند.

فناوری  SMART TV تمام نیاز این کاربران رو برطرف میکنه و جذابیت های زیادی رو برای بیننده ایجاد میکنه و در عین حال طراحان تلویزیون های هوشمند سعی کردند تا ارتباط راحت تری بین بیننده و تلویزیون ایجاد کنند.

به عنوان مثال برای فرمان دادن، بیننده فقط کافیه به منوهای روی تلویزیون نگاه کنه و یا با صحبت کردن و فرمان های کلامی و یا حتی اشاره ی دست دستور مورد نظرش رو اجرا کنه.

در عین حال کنترل های این تلویزیون ها هم بسیار ساده طراحی شدند و بیشتر از چند دکمه روی اونها تعبیه نشده. ببینین:

به علاوه این طراحان تلاش کردند تا سایر محدودیت ها رو هم از بین ببرند. با استفاده از این تکنولوژی بیننده هر زمان که تمایل داشته باشه میتونه برنامه های مورد علاقه ی خودش رو مشاهده کنه. یکی دیگه از امکاناتی که این تلویزیون ها در اختیار کاربران خودشون قرار میدهند امکان استفاده از مرورگر های اینترنتی و جستجو در صفحات وب هست.

همچنین برخی از این تلویزیون ها از فناوری dlna پشتیبانی میکنند.

در مورد dlnaبه صورت مفصل تو برنامه 69 صحبت کردیم این فناوری به کاربر این امکان رو میده که بدون اتصالات سیمی فیلم و یا تصویر مورد نظر کاربر، مستقیم از کامپیوتر خونگی یا تبلت به تلویزیون ارسال بشه.میشه از طریق این تلویزیون ها به راحتی از امکان ویدیو کنفرانس و چت هم استفاده کرد ولی باید منتظر امکانات بیشتری از این فناوری باشیم.

اما زیر ساخت های مورد نیاز این تلویزیون ها چیه؟

در طراحی این تلویزیون ها از یک پردازنده و یک سیستم Wi-Fi، یک رابط کاربری و یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس یا اندروید استفاده شده. در عین حال بعضی از این تلویزیون ها مجهز به دوربین و سنسورهای حرکتی هم هستند، به نحوی که حرکت چشم یا دست و صورت بیننده رو دنبال میکنند، به نحوی که اگر حرکتی با مفهوم خاص رو بین سایر حرکت ها تشخیص بدند دستور وارد شده رو اجرا کنند.

یکی از ایرادات عمده‏ی وارد به این فناوری قیمت بالای اونِ، که تا حدی میشه این مشکل رو هم برطرف کرد.

به تازگی دانگلی شبیه فلش مموری طراحی شده که از طریق اتصال اون به تلویزیون های معمولی بعضی از امکانات تلویزیون های هوشمند به تلویزیون های معمولی اضافه میشه این دانگل ها قیمت زیادی هم ندارند .این وسیله برای اتصال به تلویزیون از پورت  HDMIاستفاده میکنه. در این دانگل ها از سیستم اندروید 4.1(چهار و یک) با  4 گیگابایت رم استفاده شده.

البته برای کار کردن با این وسیله  میشه از کنترل از راه دور این دستگاه یا موس و کیبرد مخصوص اون هم استفاده کرد.

خوب بعد از مشاهده ی این قسمت به نظر شما لقب هوشمند برازنده ی این تلویزیون ها هست یا نه؟! شما برای ما بگید تلویزیون های آینده چه امکانات دیگه ای رو میتونند در اختیار قرار بدند؟آیا توی مبارزه ی بین کامپیوتر وتلویزیون کامپیوترها از این قافله عقب میمونند و یا بر عکس؟

شاید توی دنیای دیجیتال آینده، کامپیوتر مفهوم موثری برای مهندسین و دانشجوها داشته باشه و استفاده های تفریحی به تلویزیون ها منتقل بشه. درست مثل زمانی که تازه کامپیوترها وارد بازار شده بودند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ترک اعتیاد ناجی نیلوفران آبی
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان البرز مطلب و آدرس alborzmatlab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 32
بازدید کل : 23586
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



در كل اينترنت
در اين سايت
میان صفحات فارسی